søndag 4. november 2007

Det er håp i hengende snøre 2

Som dere ser av mitt foregående innlegg er det hektisk aktivitet og omfattende lobby virksomhet, på IKT fronten, her på Sørumsand videregående skole om dagen.

Har nå blitt forespurt av Ass. rektor om jeg kan tenke meg (sammen med Marit) å ha et innlegg (45 minutter) i forhold til Wiki/blogg i samarbeidstida her på skolen. Selvfølgelig takket jeg og Marit ja til dette, selvom vi nok kunne tenke oss mer tid.

Nå blir spørsmålet hvorvidt det er lurt å kaste seg ut i et lynkjappt innlegg/gjennomgang ( vi har fått 45 minutter til rådighet) av enten wiki eller blogg, når holdningene til ikt egentlig er så som så både i ledelsen og i kollegiet generellt. Eller om det heller hadde vært en tanke å starte på det holdningsskapende planet, jeg tror ikke det handler så mye om uvilje, men om uvitenhet og liten kompetanse.

For å lykkes med IKT-basert skoleutvikling kreves det- at målene og prosessen er forankret hos skoleledelsen, samtidig som det må være et engasjement fra lærerne - en helhetlig omstilling av organisatoriske rammer og læringsmetoder (Kilde: ITU)

Personlig heller jeg til at det er lurt å starte på det holdningsskapende arbeidet, for så ved en seinere anledning ta for oss konkrete muligheter som ligger der ute. Prosessen fortsetter

1 kommentar:

Franciska sa...

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i akkurat det. Du skriver at dine kollegaer trenger erfaring. Jeg syns du skal gi dem gode tips til hva de kan gjøre, på denne måten gir du dem erfaring. Og så kan du komme med holdningsskapende arbeid. Jeg syns personlig at det er godt å ha noen knagger å henge ting på. Og kanskje det er dette dine kollegaer venter på, noen konkrete tips til hva de skal gjøre i.f.t IKT i undervisninga.