søndag 4. november 2007

Klarer skolen å integrere IKT i opplæringa?

ITU viser frem forskning opp mot basisferdigheten IKT i opplæringa,

ITU monitor 2007 viser at lærerene og skolen ikke klarer å integrere IKT i opplæringa.

Lærerne og skolen har ikke den kompetansen som skal til for å nyttiggjøre oss digitale verktøy for å bedre elevenes læring. Dette er bildet som danner seg i den omfattende kartleggingen av alle de prosessene som skal bidra til en digitalt kompetent skole.

ITU Monitor 2007 viser at satsing på PC-dekning i skolen ikke er nok. – Det er lærernes kompetanse og arbeidsmønster, samt usystematisk skoleledelse som er flaskehalsen i norsk skole, ikke mangel på maskiner og utstyr. Vi som lærere har blitt stadig bedre til å bruk IKT-verktøy i administrasjon og planlegging av undervisningen, men vi evner ikke å integrere bruk av IKT i den pedagogiske hverdagen, sier Søby.

Er det slik at lærere og ledelse ved den enkelte skole har myndighet til å overprøve de nye læreplanene og basisferdigheten i IKT, kan vi stikke hodet i et hull i bakken og vente på at ikt skal gå over?????

Ser at dette er et tema som har vært berørt både av Jeanette Tranberg, Jørn Hoelstad Pettersen, Albertine Aaberge,
(kilde: ITU, Trond Smistads MAYP blogg, Runar Oudemayers MAYP blogg og Jan-Arve Overlands blogg)

ITU viser frem forskning opp mot basisferdigheten IKT i opplæringa her.

1 kommentar:

Franciska sa...

Vi skulle vel alle og enhver ønske at vi kunne stikke hodet ned i sanda av og til. Det som også er viktig, tror jeg er at vi ikke blir for kritiske til de som ikke prøver så hardt å etterleve nasjonale prøver. Prøve å finne gode eksempler til de om hvordan de enkelt kan sette i gang med dette arbeidet heller enn å bli kritiske til hvorfor de ikke gjør det.

Jeg ser helt klart poenget ditt, og det er fint å gi beskjed om hva som må gjøres, men jeg er redd vi skremmer flere vekk enn å få dem med oss hvis vi blir for kritiske...