onsdag 17. oktober 2007

IKT – mirakelkur eller tynn suppe?

Det strider imot min didaktiske tankegang at IKT skal fungerer som en isolert katalysator i forbindelse med læring. Jeg våger påstanden om at det er det pedagogiske personalet sammen med støtte funksjonene ved skolen som avgjør hvorvidt dette virker positivt eller negativt

Som en komponent i den didaktiske helhetstenkninga tror jeg ikt er positivt. Både i forhold til mappevurdering, valg av arbeidsformer og nye læremidler.

Det er til syvende og sist mine pedagogiske handlinger, det at jeg tar eleven på alvor og ikke minst skolekodene (i skolekode legger jeg forsåvidt ikke noe mer enn at forventer du at eleven gjør, så gjør han) som avgjør hvorvidt ikt fungerer bra eller dårlig i sammenhengen.

Kilde Rolf K Baltzersens rapport 2007:9, høyskolen i Østfold.
IKT – mirakelkur eller tynn suppe? En kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet

Ingen kommentarer: