lørdag 13. oktober 2007

Jeg sitter her å tenker!!!

Jeg vurderer å endre min nåværende problemstilling som er:

"Hvordan legge til rette for læring med ikt, i samarbeid med elevene, ledelsen og lærerne på vg 1 restaurant og matfag ".

Til:
"Hvordan legge til rette for læring med ikt, i samarbeid med ledelsen og lærerne på vg 1 restaurant og matfag ".

Bakgrunnen for denne kursendringen er IKKE fordi jeg ikke ønsker å ta elevene på alvor, men mest fordi det begynner å gå opp for meg at skal jeg oppnå ønsket kurs endring i skolen så er dette måten å starte på.

Jeg tror elevene er klare, det er vi lærerene og ledelsen på skolene som er bremseklossen.

Foreløpig er dette kun en tanke fra min side, men hva mener du?

7 kommentarer:

Gry sa...

Nå kjenner ikke jeg ledelsen ved din skole, men har inntrykk av at vid.g.skole er mer satt i gamle rammer hva "konservative læringsprosseser er". Kan det være en ide å begrense problemstillingen til å gjelde bare ledelsen? Gjør du en god jobb med å overbevise dem om at ikt har nytteverdi for de ansatte og læreverdi for elevene. Får du overbevist ledelsen, vil den oppfordre øvrige lærere å følge sporet.

Gry sa...

Eleven som g�r p� ungdomsskolene i dag benytter digitale verkt�y jevnlig og er vant med � levere og vurdrer oppgaver via nettet.
Disse eleven vil i st�rre grad mistrives p� vid.g.skole dersom undervisningen der kun er basert p� "gameldags" l�rer-bok-stikkord-pr�ve-karakter-neste kapitel l�ring.

Gry sa...

Hovedutfordringen for å skape entusiasme og glød hos lærerne blir å GI (i første omgang) lærerne opplegg som elevene blomstrer av. En hver lærer stives med interesserte elever, mener jeg. Dermed vil læreren også gløde litt sammen med elevene, akkurat som en kjedelig lærer kjeder elevene og læreren mister inspirasjonen og blir om mulig enda kjedeligere.

Gry sa...

Det ligger en stor utfordring på oss som nå gjennomfører IKT-studiet. For å kunne få med andre kollegaer må vi først servere på sølvfat gode opplegg og inspirerende materiale. Vi må friste de andre til å ville følge oss.
Da vil også de andre kollegaene gi av sine kunnskaper tilbake. Slik kan vi bygge gode kunnskapsnettverk.
Men vi må nok jobbe mye først, før vi ser noe tilbake.

Mette Raaholt sa...

Jeg tror du har rett i dette Gry, at elever som kommer fra ungdomsskolen og over i videregående kan få litt "kultursjokk". Jeg synes jeg merker at det kullet vi har fått i år, er mer trent med å bruke ITL enn det kullet jeg hadde i fjor, - for ikke å snakke om det jeg hadde for et par år siden.

Mette Raaholt sa...

Jeg tror at det er lurt å samarbeide med andre lærere parallelt med ledelsen. Når vi samarbider tett i grupper med andre kollegaer, er det lettere å overbevise og få andre med på det som vi driver med. Men selvsagt er det viktig å ha ledelsen i ryggen.

Franciska sa...

Det har du helt rett i. Å begynne med ledelsen og lærerne er nok det viktigste. Jeg håper at det er andre på din arbeidsplass som er interessert i det samme som deg, fordi lasset blir tungt å dra helt alene. Er det noen du kunne lage dette prosjektet sammen med?
Samtidig må du ha en plan hvis du er den eneste som ønsker å jobbe på denne måten. man må ikke la seg stoppe av at alle ikke er like engasjerte som deg!