lørdag 13. oktober 2007

Møte med Ass rektor til tirsdag

Til tirsdag skal jeg i et møte med Ass rektor ved Sørumsand videregående skole.

Min problemstilling
"Hvordan legge til rette for læring med ikt, i samarbeid med elevene, ledelsen og lærerne på vg 1 restaurant og matfag ".

Foreløpig tema for dette møtet vil være:
Fagplanen avik 6300 og 6400, hvordan opprette et kunnskapsnettverk (praksisfellesskap) som skaper entusiasme og glød blant elever/lærere/ledelsen ved Sørumsand videregående skole (vg1 restaurant og matfag) med hjelp av de verktøyene som ligger der ute.

Her trenger jeg mange konstuktive og ikke minst kritiske innspill, slik at jeg er godt forberedt til møtet.

3 kommentarer:

Gry sa...

IKT nytteverdi for ledelsen:
Økonomisk
- Kunnskapsnettverk reduserer lærebok-behovet
- Redusere kopieringsbruken

Praktisk
- Reduserer muligheten for at undervisningsplanene til en fraværende/syk lærer ligger et annet sted enn der vikaren/stedsfortrederen ønsker å finne opplegget.
Gjelder forøvrig andre ark som ikke befinner seg der behovet er.
- innleveringsbunkene forflyttes digitalt i stede for i store upraktiske stabler.

Ulempe:
- krever innsats og kompetanseheving hos enkelte/mange ansatte/lærere.

Tilbud til ledelsen:
- Du kan stille deg til rådighet for grunnleggende opplæring av din kollegaer.

Mette Raaholt sa...

Jeg tror også at ledelsen har et ønske om at skolen skal bli en foregangsskole på et og annet område. Kan du få til noe som andre skoler kan bruke, vil jeg tro at ledelsen kan være veldig interessert i å støtte deg, eller hva?.

Franciska sa...

Hva ønsker ledelsen?
Hvilke tanker har de om et slikt nettverk?

Fortell dem om hva som må til for at du skal klare å lage et slikt nettverk.

Hvilke krav stiller ledelsen til dine kollegaer i dette arbeidet? Vil alt være frivillig?

Fortelle om fordelene ved at elevene kan ta med seg f.eks oppskrifter videre i livet.

Andre fag kan med enkelthet trekkes inn i denne undervisningen.